De poëzietrap (2)

Afgelopen najaar diende ik het idee voor een ‘poëzietrap’ in bij de Koninklijke Bibliotheek. Intussen heb ik kennisgemaakt met Twan Janssen en Johannes Verwoerd, de twee mannen die samen International Silence vormen. Nog nét voor de lockdown zijn zij op bezoek geweest bij het KB Atelier om na te denken over een invulling van ‘de poëzietrap’. Ze waren direct enthousiast over de ruimte, de loze hoekjes en de talloze mogelijkheden die deze stukjes ‘niets’ te bieden hebben voor hun creatieve makersbrein.

Vloeibare woorden

In een eerste concept hebben Twan en Johannes nader invulling gegeven aan de poëzietrap. We zitten aardig op één lijn!  Keywords: vloeibaar, interactief, telkens anders, onaf, zelf laden met betekenis. We willen een in het oog springende ‘installatie’ maken waarmee de argeloze bezoeker als het ware in het hoofd van een dichter terechtkomt. Wat gebeurt er tijdens het dichten in het hoofd van de dichter? Kunnen we dat web van associaties zichtbaar maken?

Infinity room

In de poëzietrap is het gedicht als een bouwpakket dat telkens leidt tot een ander resultaat. Het is taal die in beweging is en die de verbinding vormt tussen de straat en het bibliotheekgebouw. Buiten is de taal vloeibaar en divers, taal van de straat is levend en rauw. De trap naar de bibliotheek is een overgang naar de gestolde taal in de collecties van de KB. De kunstenaars gaan werken met spiegelend vinyl of plexiglas die als een explosie van druppels leiden naar het hart van de installatie, een soort infinity room waar de kijker zich als het ware midden in een gedicht bevindt.

In wording

Wat is het idee? Kort samengevat ligt de nadruk op de wording van een gedicht, op de vloeibaarheid van taal en de vluchtigheid van poëzie. Wat de plek in het gebouw uniek maakt is de verbinding die ze legt tussen de openbare ruimte beneden en de tentoonstellingsruimte bovenaan de trap, tussen ‘de straat’ en ‘het podium’. Waar de ongepolijste taal van de straat niet bedoeld is voor de eeuwigheid of de openbaarheid, is ze op het podium uitgefilterd, gewikt en gewogen, belangrijk genoeg gevonden voor deze plek.

De poëzietrap laat bezoekers van de KB op een terloopse en verrassende manier in aanraking komen met het geschreven woord. Denk aan een ‘explosie’ van zilveren druppelvormen die op een aantal plekken al bijna woorden worden. De woorden weerspiegelen de omgeving waarin ze rondzweven en veranderen gaandeweg van vorm, vormen zinnen, een gedicht dat nooit vast staat. De bezoeker kan de beleving mee naar huis nemen via een AR-app waarin de druppels bewegen en de spiegelende woorden door bijvoorbeeld de huiskamer zweven.

Publiek en dichters

Omdat niet de dichter, maar de creatie centraal staat, zal de poëzietrap een co-creatie zijn van verschillende dichters. In samenspraak met de dichters komen we tot een verzameling woorden die een driedimensionaal of onaf gedicht vormen. Deze woorden zullen in toevallige, veranderlijke samenstellingen telkens nieuwe gedichten vormen die in beide werelden begrepen worden. In het KB-Atelier kunnen we onderzoeken hoe bepaalde vormen werken voor het publiek.

Het idee hoeft niet beperkt te blijven tot een specifieke trap in de KB, maar kan op verschillende plekken, op verschillende manieren in en om het gebouw een invulling krijgen, klein of groot. Dat is allemaal nog nader te bepalen, mocht het project doorgang vinden.

Gepubliceerd door Poetry Affairs

Poetry Affairs is uitgever van online magazines en minimagazines. Zie ook www.mugzines.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s